TUI's AI Explorer Lena wint awards

TUI's AI explorer Lena wint awards

Gisteravond won TUI’s AI Explorer Lena maar liefst twee gouden awards en een medal tijdens het Influencer & Content Awards gala in Haarlem. TUI en contentbureau Trojan Monkeys introduceerden Lena afgelopen januari op de social media van TUI in Nederland en België.

Controversieel
De introductie van AI Explorer Lena deed flink wat stof opwaaien in januari van dit jaar. Er waren lovers en haters, maar iedereen was het erover eens dat het een innovatief concept is. Lena ‘werkt’ nu bijna een jaar, bij het marketing team van TUI, heeft zich nog verder ontwikkeld en is volledig omarmd als belangrijke aanvulling op het team van influencers en content creators dat TUI inzet.

Waardevolle aanvulling
Suzanne Goossen, Director Marketing en Sales TUI Nederland en België: “Lena is een mooie aanvulling voor ons team content creators. Het past in onze AI strategie, waarin we AI zien als belangrijke en waardevolle toevoeging en niet als vervanging". 

Ana Henriques, Head of Brand Marketing TUI Nederland en België vult aan “Lena’s vermogen om snel ter plaatse te zijn in combinatie met het gebruik van échte locatiebeelden geven unieke mogelijkheden om actueel in te spelen op trends. Zij brengt extra kwaliteiten en mogelijkheden”.

Lena is tot leven gewekt door contentbureau Trojan Monkeys dat verantwoordelijk is voor zowel ontwikkeling als productie van deze AI Explorer.

Gewonnen Awards
Uit het juryrapport van Marketing Report:
Categorie: Vernieuwing met AI
GOUD - Lena TUI AI Explorer
De jury: "Lena TUI AI Explorer introduceert een virtuele creator die schaalbaar, always on en herkenbaar is voor jonge reizigers. De AI-gedreven content sluit aan op het socialgedrag van de doelgroep en verlaagt de drempel om TUI-bestemmingen te ontdekken. Bij lancering was dit een van de eerste grootschalige AI-campagnes in travel, met aantoonbare mediawaarde, bereik en engagement. Vernieuwend in timing én schaal, en een duidelijke stap richting AI-gedreven klantinteractie."

Categorie: AI Influencer Campagne
GOUD - Lena TUI AI Explorer
De jury: "In de categorie AI Influencer Campagne onderscheidt Lena TUI AI Explorer zich als virtuele creator die zich gedraagt als TUI’s best presterende influencer. Lena is always on, schaalbaar in productie en sluit perfect aan op het socialgedrag van jonge reizigers. Binnen 24 uur zorgt de lancering voor brede media-aandacht in Nederland en België, met een mediawaarde van meer dan een half miljoen euro. Engagement ligt structureel boven benchmark en de case zet een relevant debat over AI en authenticiteit in gang. Lena groeit door tot structureel contentmechanisme binnen TUI. vernieuwend en voorbeeldstellend voor de categorie."

Gewonnen medal: 
Creatie, vorm & Concept
Inzet AI in creatieTrojan Monkeys | Lena TUI AI Explorer

Gepubliceerd op 20 november 2025